2014. január 17., péntek

Elkészült az EKF Növénytani Tanszék Herbáriumának Adatbázisa

A mai napon befejeztem a herbáriumi adatbevitelt.
A pontosan 8000 rekordot számláló adatbázis a gyűjtemény 2013 tavaszi állapotát tükrözi, az esetlegesen ezután hozzáadott lapok már nem kerültek bele az Excel-táblába. Mivel még számos órányi javítgatás és ellenőrzés áll előttem, nem tudok teljesen részletes és pontos adatokat szolgáltatni, de álljon itt egy kis összefoglaló a munka során szerzett tapasztalatokról.
A 8000 rekordból 6670 a saját fotóim alapján került rögzítésre, míg a maradék 1330 Kalmár Zsuzsa érdeme. Ezúton is köszönet érte!
A digitális fotók készítése tavaly tavasszal történt és összesen 8 napot vett igénybe, azaz átlagosan 1000 fotó/nap volt a munkatempónk. Az adatbevitel ennél jóval lassabb folyamat figyelembe véve, hogy kezdetben még nehézkes a régies kézírások megfejtése valamint az ismeretlen gyűjtők és lelőhelyek „kinyomozása”, ami jócskán rontja a hatékonyságot. Viszont néhány ezer cédula begépelése után már egészen felgyorsul, végül szinte mechanikussá válik a munka. Összegezve: átlagosan egy 8 órás munkanapon körülbelül 250-300 rekordot lehet bevinni (természetesen ebédszünet beiktatásával). Ez azt jelenti, hogy elméletileg nagyjából 30 munkanap alatt lehet begépelni az összes adatot. Hangsúlyoznám, hogy a gyakorlatban ez csak akkor elképzelhető, ha pusztán ezzel töltünk minden percet, vagy persze ha robotok vagyunk.
Ezzel ellentétben, mivel én csak a terepszezon után (októberben) tudtam elkezdeni az adatbevitelt, és más teendőim is akadtak, valamint ha leszámítjuk a közel 2 hetes „téli szünetet”, összességében 3 hónap kellett a teljes digitalizáláshoz.

Ezeket az adatokat főként azért szerettem volna megosztani, hogy segítsem a hasonló projektet bevállaló kollégák kutatástervezését, mivel a TÁMOP pályázatom beadásának idején én is kissé elszámoltam magam az adatbevitel időigényességét illetően.